Рекрутер, надай фідбек!

Фідбек, як не крути, — одна з найважливіших підвалин у стосунках рекрутера і кандидата. Рекрутер, що забуває надати інформацію за підсумками розгляду резюме або співбесіди, може натрапити на цілковитий негатив, коли спробує проконтактувати з «потерпілим» наступного разу. А може й не натрапити, якщо кандидат вирізняється забудькуватістю ☺ Таке теж буває, але розраховувати на це, все ж, не варто.

Якщо рекрутер бажає вибудувати довготривалі зв’язки з кандидатом, він має бути добросовісним у виконанні своїх обіцянок, бо ті зв’язки принесуть не лише можливість влаштувати того на роботу (чи то в компанію до рекрутера, чи до одного з його клієнтів), але й численні рекомендації колег і знайомих кандидата, а також різноманітні можливості реалізувати себе в інших сферах, в яких може віднайти себе різностороння людина.

Та і взагалі — не знаю, як кому, а мені надання фідбеку дає почуття завершеності, бо після того, як ти сповістив кандидата про результати інтерв’ю, завершується цілий цикл комунікації у процесі рекрутингу. Варто зазначити, що, так би мовити, смислове наповнення зворотного зв’язку має бути важливим для кандидата, а от для рекрутера важливим є сам його факт, бо сповістити про результат — однин із його обов’язків.

Я поділяю фідбек на два види: після розгляду резюме і після співбесіди.

Розгляд резюме

Звичайно ж, найкращий вид фідбеку на цьому етапі — миттєвий. Знаєте, як це буває, правда ж? Заслав резюме ПМу або команді з проекту, а вони тобі за кілька хвилин (ну, добре, годин ☺) вже відписують, мовляв, нє, не годиться, або ж — о, цікаво-цікаво, а давай покличемо поговорити. І ти вже швидесенько строчиш послання кандидатові або ж піднімаєш слухавку (я надаю перевагу першому варіанту). Такий вид фідбеку трапляється, але він не є основним, погодьтесь.

Набагато частіше розгляд резюме займає добу. Це, в принципі, стандартна практика для успішного закриття вакансії. Якщо керівництво проекту «гальмує» і не сповіщає рекрутера про свою думку щодо кандидата 2-3 доби, то можна сміливо припускати, що того вже загріб зубатий конкурент (ну, може і не зубатий, але хіба ж то конкурент, якщо він зубів не має?). 24 години — це в межах норми. Повірте, рекрутеру немає сенсу залишати кандидата без зворотного зв’язку. Він, навпаки, зацікавлений в тому, щоби той фідбек дійшов до нього якнайшвидше і була можливість планувати наступні кроки у процесі закриття вакансії.

Але часто буває саме так: проходить 2-3 дні, а ти все ще ні слова не можеш сказати кандидатові . Як бути у цьому випадку? Та нічого я нового не скажу: «шторми» ПМа — чи хто там відповідальний за прийняття рішень щодо співбесіди. В такому випадку все залежить від харизми рекрутера і його вміння знаходити спільну мову не тільки з кандидатами, а й з тими людьми, яким ти цього кандидата представив. У моїй практиці є нормальним піти і поговорити або ж покликати decision-maker на перемовини щодо резюме. Не слід вагатися, коли треба нагадати про кандидата. Мені, правда, ще жодного разу не доводилося цього робити: після перших двох «ну, що там?», зазвичай, фідбек таки з’являється в пошті або скайпі. Або хоча б часові рамки, коли на нього можна сподіватися.

Все ж найкращий варіант — це ще на стадії відкриття вакансії домовитися з командою, що потребує допомоги рекрутера, про строки і відповідальних за розгляд резюме. Інакше все може зависнути надовго.

Важливо додати, що зворотній зв’язок на цьому етапі може бути неповним. Це коли резюме, в принципі, сподобалося, але є вже певний пул кандидатів, що їх надіслали раніше і треба спочатку йому дати лад, а вже потім, якщо співбесіди будуть невдалі, повернутися до тих резюме, що чекають на свою чергу.

Але, знову ж таки, найперший обов’язок рекрутера — сповістити кандидата про долю його CV саме тоді, коли він це обіцяв зробити. Якщо ніяких новин немає, то треба про це відверто сказати, а не вигадувати історій про пригоди невгамовного ПМа, що загубився десь між двома релізами. Хоча буває й таке, але рутина зустрічається частіше.

Співбесіда

Природно, що фідбек після інтерв’ю буває рідше за свого тезку з резюме. Думаю, всі розуміють, чому ☺

Первісний (емоційний) результат співбесіди у більшості випадків рекрутер отримує майже миттєво по її завершенні. Але це не означає, що він одразу буде трансльований кандидатові. Для того є багато причин, але основна з них — це бажання інтерв’юерів мати вибір. Частіше за все це відбувається тому, що вони не впевнені в кандидатові, його досвіді і знаннях. Звичайно ж, той первісний висновок, чи підходить кандидат, чи ні — не кінцевий, бо буде ще етап аналізу співбесіди, і цілком ймовірно, що думка щодо нього ще зміниться. Однак і в цій ситуації теж багато залежить від рекрутера. Добре, коли вакансія без якогось унікального набору скілів. А що робити, коли ти прекрасно розумієш: той кандидат, якого тільки-но розглянули і сказали «хочемо ще», — найкращий варіант на той момент, і іншого найближчим часом не буде? Ти йдеш до ПМа або керівника відділу і пояснюєш, запевняєш. Є таке чудове англійське слово educate — от воно дуже близько характеризує дії рекрутера в таких умовах.

Але основна частина співбесід іде з певною конкуренцією серед тих, кого на неї запрошують. Тому фідбек зазвичай можна дати тільки після закінчення всіх інтерв’ю. І то буває, що інтерв’юери беруть паузу на один-два дні, щоб прийняти рішення. Однак буває так, що кандидат з якихось причин не підходить. На перший погляд. Але потім, після низки співбесід, виявляється, що він не такий вже й непідходящий ☺ Тому не поспішайте давати негативний фідбек, бо, можливо, за тиждень тобі доведеться знову писати тому кандидатові і запрошувати на job offer. Досвідчений рекрутер в таких випадках залишить простір для маневру і скаже кандидатові, що все пройшло більш-менш нормально, але не блискуче, а тому треба подивитися на інших претендентів. І це буде правда.

Важливий момент: навіть в цій ситуації рекрутер має дати кандидату певну більш-менш точну дату відповіді, як от «за добу», «в кінці тижня» і обов’язково (!!!) проконтактувати його в той день. Кандидат може забути про твою обіцянку, але ти як рекрутер зобов’язаний її дотримати. На таких, здавалося б, дрібницях і ґрунтується довіра.

Замість висновків

Тож в ідеальному світі (до якого ми всі прагнемо, чи не так?) на розгляд резюме йде не більше доби, а співбесіду призначають через день. Потім протягом кількох днів кандидат отримує результат свого інтерв’ю і з чистою совістю продумує майбутні шляхи працевлаштування. Тобто при належному плануванні можна витрачати на закриття вакансії не більше двох тижнів (плюс два тижні кандидат має, звичайно ж, відпрацювати на попередньому місці роботи). Це я взяв із запасом, бо ще деякий час піде на те, щоб знайти потрібну людину ☺

Фідбек — це один з тих інструментів, що дозволяє рекрутеру вибудовувати і підтримувати власну репутацію серед кандидатів. Ніколи не забувайте надавати його вчасно! Затягування з відповіддю будь-якою стороною може відкласти закриття вакансії на невизначений термін або ж і взагалі призвести до її скасування.

Джерело: http://dou.ua